Hälsokost under graviditeten

Under graviditeten är det viktigt att tänka på vad man stoppar i kroppen, både kosttillskott och vanlig mat, som kan gynna graviditeten så mycket som möjligt.

En seglivad myt som vi kan ta död på redan nu är att du inte ska äta för två.  Man borde inte unna sig en massa skräpmat och godis bara för att man är gravid. Faktum är att dessa tomma kalorier innehåller lite näringsämnen men ger mättnad, vilket kan göra att du i slutändan får i dig för lite näring för att du och fostret ska må bra. Undvik skräpmaten och läsken så mycket du kan och ät hellre torkade bär och kokoschips som lördagsgodis. Ditt foster behöver inte mycket, du behöver bara äta lite extra mot slutet av graviditeten motsvarande ett extra mellanmål på 300 kalorier.

Näringsämnen ska först och främst komma från kosten och äter du allsidigt ska det inte vara något större problem. Dock kan det vara nödvändigt att ta kosttillskott om du slarvar med maten och inte får i dig av alla olika delar av kostcirkeln. Använd inte kosttillskott som ett alternativ för varierad kost och överdosera inte dagsdosen, då för höga doser av antioxidanter och vitaminer kan vara skadliga . Diskutera med din barnmorska eller läkare på barnavårdscentralen innan du börjar ta tillskott.

Under graviditeten borde kvinnan inta folsyra. Det är en del av B-vitamin och något som kvinnor ofta har lite för lite av. Folsyra hjälper cellernas ämnesomsättning i din kropp och produktionen av röda blodkroppar.

Kvinnor lider ofta av järnbrist, något som nästan är garanterat i slutet av graviditeten. Man återställer det genom järntabletter. Om man inte får i sig tillräckligt med järn kommer mamma och bebis lida av blodbrist eftersom järnet, som folsyra, spelar stor roll i produktionen av röda blodkroppar.

Behovet av folsyra är speciellt stort i samband med befruktningen och celldelningen hos ägget. Enligt bland annat 1177.se har flera studier visat att ämnet kan motverka missbildningar hos fostret som till exempel ryggmärgsbråck och missbildningar i hjärnan. Livsmedelsverket, Socialstyrelsen och mödravårdscentraler över landet rekommenderar sedan 2001, att kvinnor i barnafödande ålder ska inta minst 400 mikrogram folsyra och särskilt de som planerar att bli gravida.

Du måste också få i dig rätt sorters fett. Gravida ska gärna få i sig fleromättade fetter som finns i fet fisk, men tänk på att inte äta fisk som inte tillagats ordentligt (såsom rökt eller gravad lax). Gravida ska också undvika vissa fisksorter som kan innehålla kvicksilver eller dioxin. Du ser i tabellen nedan vilka fisksorter som är okej att äta.

Fisksort Från Säker Kan innehålla kvicksilver Kan innehålla dioxin och PCB
Abborre X
All odlad fisk X
Alaska pollock X
Ansjovis X
Blåmusslor X
Fiskbullar X
Fiskpinnar X
Flundra X
Gädda X
Gös X
Haj X
Hoki X
Hummer X
Kolja X
Krabba (det vita köttet) X
Kräftor X
Kummer X
Lake X
Lax och laxfiskar X
Lax och öring Östersjön, Vänern, Vättern X
Lutfisk X
Makrill X
Rocka X
Räkor X
Rödspätta X
Röding Vättern X
Sardiner X
Sej X
Sik X
Sik Vänern X
Sill (även inlagd) X
Stor hälleflundra X
Svärdfisk X
Tilapia X
Tonfisk på burk X
Tonfisk färsk och fryst X
Torsk X

Du hittar kosttillskott hos Graviditetskollen och mer kostinformation på 1177.